Nedostatak radne snage u području turizma i njezina neusklađenost s potrebama sektora ključna je tema za razvoj turizma, a Ministarstvo turizma i sporta podiglo je taj problem na razinu cijele Jadransko-jonske regije organizacijom tematskog panela u sklopu 8. EUSAIR Foruma održanog u Sarajevu protekloga tjedna. Panelom Obrazovana i kvalificirana radna snaga za održivi turizam u EUSAIR regiji  započelo je obilježavanje Europske godine vještina, a u raspravi su sudjelovali stručnjaci Europske komisije, San Marina, Grčke, Crne Gore i Srbije. Ministarstvo turizma i sporta koordinator je tematskog stupa 4 Održivi turizam Strategije EU za jadransku i jonsku regiju i partner u EUSAIR Facility Point projektu.

„Turizam je više od obične aktivnosti u slobodno vrijeme. Postao je snažan pokretač gospodarskog rasta, otvaranja radnih mjesta i kulturne razmjene. Nadilazi granice, povezuje ljude i obogaćuje živote. Međutim, kako bismo u potpunosti iskoristili potencijal turizma, moramo ulagati u obrazovanje i opremiti pojedince potrebnim vještinama za snalaženje u ovoj dinamičnoj industriji“, kazao je državni tajnik u Ministarstvu turizma i sporta RH Tonči Glavina u svom uvodnom govoru.

Jadransko-jonska regija nudi 118 različitih kolegija posvećenih isključivo temi održivog turizma, unutar 76 programa i 87 visokoškolskih institucija, izneseno je na panelu. Turizam kao izuzetno dinamičan sektor traži kontinuirano cjeloživotno učenje i ulaganja posebno u komunikacijske vještine na materinjem i stranim jezicima, neverbalnu komunikaciju, digitalnu pismenost, rješavanje problema i prilagodljivost, preuzimanje inicijative i vodstvo i slično.

Hrvatska je već napravila značajne korake u tom području osnivanjem regionalnih centara kompetentnosti u području turizma, kontinuiranim financiranjem programa cjeloživotnog učenja obrazovnih institucija, ali i udruga u području turizma. Velik dio tek se treba ostvariti, a za što su postavljeni strateški okviri i osigurana financijska sredstva. Hrvatska iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti financira aktivnost “Jačanje kapaciteta sustava za otporan i održiv turizam”. Ulaganje vrijedno 1,3 milijuna eura uključuje izradu obrazovnih programa i osposobljavanje nezaposlenih osoba za pojedine poslove u turizmu, te edukaciju zaposlenika u sustavu državne uprave i turističkih zajednica.

Nedostatak radne snage i izazovi njenog uvoza

Sredstva NPOO-a i Grčka dobrim dijelom fokusira na osmišljavanje i planiranje provedbe programa obuke za usavršavanje/upskilling i prekvalificiranje/reskilling približno 18 000 korisnika. Među njima su sezonski radnici, dugotrajno nezaposleni i zaposlenici pogođeni posljedicama utjecaja COVID-19 na turistička poduzeća.

Za razliku od Hrvatske i Grčke, Srbija se suočava ne samo s trenutnom nedostatkom radne snage u sektoru turizma, već i sa slabom zainteresiranošću mladih za obrazovanje i zvanja i zanimanja u turizmu što će ostaviti dugoročne posljedice po sektor. Aleksandar Vasilijević, direktor hotela Hilton u Beogradu, iznio je podatak da više od 50% kapaciteta obrazovnih institucija u tom području ostaje nepopunjeno. Velik dio radne snage turističkog sektora u Srbiji migrirao je u dostavljačke službe i call centre, gdje je i ostao, dok je jedan dio emigrirao prema Zapadu u potrazi za bolje plaćenim radnim mjestima.

Sudionici rasprave složili su se da otvaranje tržišta rada za radnike iz zemalja Dalekog Istoka, pretežito Nepala i Indije, ali i iz Kenije i ostalih afričkih zemalja, nije dobro niti dugoročno održivo rješenje. Postoji velik broj nezaposlenih na zavodima za zapošljavanje, ali i neprilagođen školski sustav koji djecu s 14 prisiljava na odluke, što sigurno nije primjerena dob za donošenje važnih životnih odluka oko izbora budućeg zanimanja.

Nekad se radom u turizmu mogla kupiti kuća, danas se ne može platiti niti njezin najam

Uzroci nedostatka radne snage su dubinski i strukturno ukorijenjeni u sektor, a  osim neprimjerenosti obrazovnih programa, oni koji se u posljednje vrijeme sve više ističu u općoj i stručnoj javnosti su preveliko radno opterećenje i niska primanja. Kako su to slikovito saželi sudionici iz Grčke, „prije su ljudi u turizmu dobro zarađivali da su si mogli kupiti kuću. Danas ne zarađuju ni za njezin najam“.

„Sektoru turizma potrebni su obrazovani i kvalificirani ljudi koji će izvršiti dvostruku tranziciju sektora, digitalnu i zelenu,  pronaći i zadržati nove talente. Za otpornu EUSAIR regiju pitanje obrazovanja i vještina trebalo bi staviti kao visoki prioritet. Da bi se usporio odljev mozgova, mladima treba dati priliku za učenje, stjecanje novih vještina, širenje vidika. Mladost je radoznala, hrabra, nestrpljiva. Obrazovanje je ključni instrument za promjene“, zaključila je panel  u ime organizatora Senka Daniel iz Ministarstva turizma i sporta.

 

U četvrtak 25.05.2023 održan je zajednički webinar UPUHH-a i HOTREC-a (Europskog udruženja hotelijera) pod nazivom: „Future of EU regulation on sustainability and new obligations for the hotel industry”.

Na webinaru su obrađene teme nove regulative na razini EU-a vezano uz održivost (sustainability), s naglaskom na nove obveze i zaduženja koja će ista nametnuti hotelskoj industriji. Posebno su istaknute teme: Energy Performance of Buildings, Green Claims te Waste management in hotels.

Izv.prof.dr.sc. Domagoj Bebić održao je u utorak, 23.05.2023. edukaciju za djelatnike članica UPUHH-a na temu: Upotreba umjetne inteligencije u kreiranju i implementaciji komunikacijskih projekata u turizmu.

Upotreba umjetne inteligencije u različitim sektorima trenutno je jedna od najaktualnijih tema. Implementacija alata umjetne inteligencije u poslovne procese nužna je kako bi se održala kvaliteta usluge i konkurentnost. Cilj edukacije bio je omogućiti polaznicima da nauče kako koristiti umjetnu inteligenciju u kreiranju komunikacijskih strategija i projekata u turizmu te kako primijeniti tehnologiju poput strojnog učenja, analize podataka i chatbotova u turističkom sektoru.

Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) sklopila je memorandum o suradnji s udrugom WWF Adria koja je dio mreže WWF-a, najveće svjetske organizacije za zaštitu prirode. WWF djeluje u više od 100 zemalja diljem svijeta te podupire oko 3000 najrazličitijih projekata očuvanja i zaštite okoliša.

Suradnja WWF Adrije i UPUHH-a će se bazirati na aktivnostima usmjerenim na osnaživanje razumijevanja i sudjelovanja domaćih kompanija u različitim projektima vezanima uz održivo poslovanje, zaštitu prirode, a dvije su udruge dogovorile i organiziranje i promociju zajedničkih događaja, kao i edukacija, predavanja i treninga.

Četvrtak, 20 Travanj 2023 11:27

Expedia webinar – održivost, stavovi i alati

U četvrtak, 20. travnja održan je webinar temu održivosti u turističkoj industriji u suradnji s Expedia Grupom.  

Polaznicima webinara prezentirani su stavovi i mišljenja potrošača o održivosti prilikom planiranja putovanja te kako Expedia Grupacija informira putnike i potiče pružatelje usluga putovanja da potiču i ističu svoju održivost. Također predstavljena je i inicijativa Travlyst, te alati koje hoteli imaju na raspolaganju kako bi potrošačima olakšali donošenje održivih odluka, ali i kako bi sami lakše definirali što točno znači održivo iz perspektive gosta / potrošača.

Visoka škola Aspira organizira konferenciju pod nazivom Regenerate Conference for Changemakers koja će se održati 28. travnja 2023. u Splitu.

Više informacija o samoj konferenciji možete pogledati na web stranici:
https://regenerateeurope.org/

 

Četvrtak, 13 Travanj 2023 11:59

19. Sjednica Skupštine UPUHH-a

19. Skupština UPUHH-a će se održati u utorak, 18. travanja 2023., putem video konferencije, s početkom u 11:00 sati.

Pozivamo sve članove da svoje prisutvovanje potvrde na e-mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. kako bismo im poslali poveznicu za sudjelovanje

Za Skupštinu je predviđen dnevni red:

Turistička industrija se snažno vratila u 2022. godini, što se očituje snažnim povećanjem ADR-a. Međutim, s ovom pozitivnom vijesti dolazi i pitanje: Jesu li dodatne hotelske usluge (ancillary services) doživjele isto povećanje cijena?

Kompanija SuitePad, provela je analizu cijena ključnih proizvoda i usluga vezanih uz dodatnu prodaju u hotelima (Room Service, Massages and Cosmetic Treatments, Breakfast Menus) te ih usporedila sa standardom (zvjezdicama) hotela.

Stranica 1 od 78