Svijetom je u prva četiri mjeseca ove godine putovalo 370 milijuna stranih turista, što je 21 milijun ili 6 posto više nego u istom lanjskom razdoblju, pri čemu su gotovo sve svjetske regije zabilježile poraste, uz naznaku vrlo pozitivnih izgleda za razdoblje svibanj-kolovoz, objavila je Svjetska turistička organizacija UNWTO.

Najnoviji podaci o putovanjima stranih turista po svijetu sažeti su u novom izdanju svjetskog turističkog barometra UNWTO-a, iz koje komentiraju da prva četiri mjeseca u godini obično predstavljaju blizu 30 posto ukupnih godišnjih brojki međunarodnih turističkih dolazaka.

Naglašavaju da je većina odredišta zadržala dobre prošlogodišnje rezultate i da su se neka, koja su zadnjih par godina imala problema, u prvom dijelu ove godine pomalo oporavila, što potvrđuju primjerice bolji rezultati Bliskog istoka i sjeverne Afrike.

"Odredišta pogođena negativnim događajima tijekom prošle godine sada pokazuju znakove oporavka, što je dobrodošla vijest za sve, a pogotovo za odredišta koja ovise o turizmu", kaže glavni tajnik UNWTO-a Taleb Rifai.

Najbolji rezultati u 12 godina s najvećim optimizmom za ljeto

UNWTO-ov panel stručnjaka turističke rezultate u prva četiri ovogodišnja mjeseca ocjenjuje najboljima unazad 12 godina, koji su, kao se dodaje, premašili očekivanja, pogotovo za Europu.

"Svjetski turistički stručnjaci koje godinama svaka četiri mjeseca anketiramo izrazili su velika očekivanja i za razdoblje od svibnja do kolovoza ove godine, te su u tome ujedno i najoptimističniji u desetljeću, i vjeruju da će u većini svjetskih turističkih odredišta vrhunac ove turističke sezone biti izniman", iznose iz UNWTO-a dodajući da je to najvećim dijelom potaknuto odličnim četveromjesečnim rezultatima u Europi.

Europa prva s rastom od 6 posto

Stranih turista u Europu je ove godine, po podacima UNWTO-ovog barometra, u prva četiri mjeseca stiglo 6 posto više nego lani, što je veći porast od prognoza i što objašnjavaju povratkom povjerenja u neka odredišta na koja su negativno utjecali sigurnosni incidenti.

"Rezultati su se posebno poboljšali u južnoj mediteranskoj Europi, gdje je u prva četiri mjeseca bilo 9 posto više stranih turista, za razliku od istog lanjskog razdoblja kada ih je bilo 1 posto više. Bolje rezultate ima i zapadna Europa za 4 posto, dok je sjeverna Europa s 9 posto nastavila bilježiti najveći rast u Europi, a srednja i istočna Europa slično kao lani poraste od 4 posto", iznose iz UNWTO-a.

Isti ukupni porast dolazaka stranih turista od 4 posto imala je i regija Azija i Pacifik, u čemu su najbolje rezultate i poraste od 14 posto ostvarili u podregiji južne Azije, dok je Oceanija imala 7 posto više stranih turista, jugoistočna Azija 6 posto više, a sjeverna Azija 5 posto više.

U Amerikama je međunarodnih turističkih dolazaka bilo 4 posto više nego u prošlogodišnja prva četiri mjeseca, od čega u južnoj i srednjoj Americi 7 posto više, u sjevernoj Americi 3 posto više, a na Karibima 2 posto više.

Za Afriku iz UNWTO-a napominju da imaju ograničeno dostupne podatke koji pokazuju ukupni porast međunarodnih dolazaka za 8 posto, s naglaskom na snažni oporavak sjeverne Afrike sa 18 posto više dolazaka stranih turista, te Bliskog istoka gdje je došlo oko 10 posto više turista, nakon što su u isto vrijeme prošle godine imali pad od 4 posto. (Hina)

Europski bi se turisti mogli okrenuti destinacijama poput Bugarske i Cape Verdea ako požele izbjeći visoke cijene u turistički popunjenim španjolskim odredištima, rekao je u četvrtak izvršni direktor europskog turoperatora TUI-ja.

U protekle dvije godine turisti su se okrenuli Španjolskoj zbog sigurnosnih problema u Tunisu, Egiptu i Turskoj. Tako je u prvoj polovini ove godine broj turista u Španjolskoj poskočio 12 posto, na 36,4 milijuna.

U prošlom tjednu pojavila su se i medijska izvješća da kronična pretrpanost pojedinih popularnih turističkih mjesta izaziva negativnu reakciju domaćih stanovnika prema posjetiteljima.

"Španjolska je prilično puna", rekao je Fritz Joussen novinarima na konferenciji za medije nakon što je grupa TUI izvijestila o poslovnim rezultatima u trećem fiskalnom tromjesečju. "U prošloj smo godini imali rekordne rezultate a i u ovoj ćemo godini biti na sličnim razinama ", dodao je Joussen.

Po njegovim je riječima većina građana Španjolske zadovoljna što turisti dolaze jer osiguravaju poslove i podupiru gospodarstvo. Čelnik TUI-ja pritom dodaje da bi zbog rasta cijena u uvjetima velike potražnje u igru mogle ući i druge, cjenovno povoljnije destinacije.

"Kada je potražnja jako velika, cijene su visoke, od čega koristi imaju druge, povoljnije destinacije, i upravo to se sada događa", tumači Joussen.

Veće cijene mogu biti važan faktor za britanske turiste, kojima je odmor poskupio zbog slabljenja funte nakon odluke o izlasku iz Europske unije.

"U početku je potražnja nešto oslabila ali sada pokazuje otpornost, što znači da su se ljudi privikli na više cijene", tumači čelnik TUI-ja.

Dodaje također da vjerojatno neće smanjivati kapacitete u Turskoj u sljedećoj godini jer se potražnja vraća. TUI će također nastojati vratiti u program Tunis, iako  konačna odluka još nije donesena, poručio je.

Konkurent Thomas Cook također planira ponovno prodavati odmore u Tunisu nakon što je London izmijenio preporuke za tu zemlju. Upozorili su ipak da će im za to trebati vremena.

TUI je pak povisio procjenu rasta godišnje prodaje na "znatno iznad" tri posto nakon što su izvijestili o 38-postotnom povećanju temeljne dobiti u trećem fiskalnom tromjesečju, na 221,6 milijuna eura, djelimice zahvaljujući i kasnijem Uskrsu u ovoj godini.

Također su potvrdili da očekuju rast temeljne dobiti u ovoj godini od najmanje 10 posto.

(Hina/Reuters)

Novi pristup društvenim mrežama i promotivnim aktivnostima Hrvatske turističke zajednice, doveo je do velikog porasta broja fanova Instagram profila „Croatia Full Of Life“ koji sada iznosi više od 100.000.

Instagram profil „Croatia Full Of Life“, kojeg vodi i uređuje Hrvatska turistička zajednica, dosegao je brojku od 100 tisuća fanova. Riječ je o vrlo dobrom rezultatu, posebice kada se u obzir uzme podatak da je profil početkom 2015. godine imao oko 2500 fanova. Velik porast fanova na društvenoj mreži Instagram rezultat je novog pristupa društvenim mrežama i promotivnim aktivnostima koje su usklađene sa Strateškim marketinškim planom hrvatskog turizma usvojenim za razdoblje do 2020. godine. Da društvene mreže imaju važnu ulogu u promotivnim aktivnostima Hrvatske turističke zajednice potvrđuje i njen direktor Ratomir Ivičić koji naglašava da novo vrijeme donosi i nove trendove.

„Hrvatsku na društvenim mrežama prezentiramo kao atraktivnu i neistraženu destinaciju, prepunu raznolikosti i bogate turističke ponude. Pritom se najčešće koristimo fotografijama koje prate godišnja doba i konkretne turističke proizvode, ali i onima koje prikazuju poznate destinacijske znamenitosti. Sve naše aktivnosti su usklađene i s novim krovnim komunikacijskim konceptom koji je istovremeno održiv i prilagodljiv specifičnim ciljevima i turističkim proizvodima. Cilj naših aktivnosti je zadržati pozornost, stimulirati um i izazvati emocije kod ciljane publike, a dosadašnje reakcije naših fanova na svim društvenim mrežama su vrlo pozitivne“, izjavio je direktor Ratomir Ivičić.

Tako je za potrebe promotivnih aktivnosti na Instagramu za zimski period provedena kampanja ZIMA 2015./2016. pod oznakom #CroatiaFullOfMagic. Rezultat kampanje je bio više od 10 tisuća novih fanova koje je privukao zimski sadržaj iz hrvatskih gradova kao što su Zagreb, Dubrovnik, Čakovec, Varaždin i Bjelovar, a vrlo dobro je prošao i sadržaj zaleđenih slapova Plitvičkih jezera. Svaka fotografija imala je više od dvije tisuće lajkova, a Instagram profil HTZ-a bio je prvi na tražilici pod oznakama #Winter, #Holiday, #Vacation, #Magic, #WinterWonderland, #Croatia, #Nature i #Advent. Fanovima su se također dijelile i Božićne kugle (u suradnji s TZ Grada Zagreba), ostali promo materijali, gastro i eno recepti te savjeti što se ne smije propustiti prilikom posjeta Hrvatskoj tijekom zime. Sličan koncept se primjenjuje i za ljeto 2016. godine tijekom kojeg je broj fanova dosegao brojku od 100 tisuća.

Gledajući po turističkim proizvodima, promotivne aktivnosti Hrvatske turističke zajednice fokusirane su na nautiku-jedrenje, kamping, plaže, gastronomiju, događanja, kulturnu i prirodnu baštinu te na ostale atrakcije. Dosad je Hrvatska turistička zajednica na instagram profilu objavila gotovo 5 tisuća fotografija i video materijala koji su sveukupno prikupili više od 8 milijuna lajkova. Najviše aktivnih fanova dolazi s tržišta SAD-a, Italije, Njemačke, Velike Britanije i Austrije. Dodajmo kako je u listopadu 2015. godine izmijenjeno ime instagram profila iz „Love Croatia“ u „Croatia Full Of Life“ čime je izmijenjena i službena oznaka u #CroatiaFullOfLife. U prvih mjesec dana nova je oznaka korištena gotovo 23 tisuće puta, a do danas je navedena oznaka korištena više od 150 tisuća puta.

Hrvatska primamljiva i stranim blogerima
Osim aktivnosti koje provodi Hrvatska turistička zajednica na svojim profilima, značajan utjecaj na povećanje broja fanova na društvenim mrežama imaju i strani blogeri. Naime, u suorganizaciji Hrvatske turističke zajednice u periodu od siječnja do srpnja 2016. godine organizirano je ukupno 21 putovanje za 37 blogera s 12 tržišta među kojima je Kanada, SAD, UK, Brazil, Japan, Koreja, Litva, Norveška, Finska, Poljska, Njemačka i Nizozemska. Više o Instagram influencerima i jednom takvom organiziranom putovanju možete pročitati i u članku PoslovnogTurizma Influenceri - zagovornici brendova u turizmu novog doba.

U Hrvatskoj trenutno boravi i poznati svjetski bloger Oli White koji je ovaj put u Hrvatsku došao u privatnom aranžmanu jer se, kako je sam rekao, prilikom prvog posjeta zaljubio u hrvatske destinacije. Da je riječ o utjecajnom blogeru govori i podatak o broju fanova na njegovom službenom You Tube kanalu koji ima gotovo 2,5 milijuna pretplatnika, a njegovi video uradci se pregledani više od 223 milijuna puta.

Novi direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić povodom preuzimanja te dužnosti u razgovoru za Hinu ovu turističku godinu ocijenio je izrazito dobrom, poručivši da je sada neophodno zadržati pozitivne trendove i ozračje, pogotovo što turizam u idućim godinama očekuje puno izazova.

Staničić je za direktora Glavnog ureda HTZ-a izabran početkom srpnja odlukom Turističkog vijeća HTZ-a, a dužnost preuzima u ponedjeljak 24. srpnja.

Najavljujući da uskoro kreću s pripremama godišnjeg programa rada HTZ-a za 2018., kao i zajedno s Ministarstvom turizma u pripremu zakonskog okvira daljnjeg djelovanja sustava turističkih zajednica, a time i Glavnog ureda HTZ-a, Staničić ističe da mu je čast što mu je ukazano povjerenje da vodi, kako kaže, jednu od najvažnijih institucija za turizam i Hrvatsku u cjelini.

"Hrvatska je već sada na mnogim tržištima među top tri najpopularnije destinacije, struktura turista koji nam dolaze sve je raznovrsnija, a turistička sezona sve dulja. Iz godine u godinu sve se više ulaže u kvalitetu i razvoj turističkog proizvoda, čime Hrvatska postupno postaje destinacija 'must see', a ima i sjajne resurse da se razvije i u cjelogodišnju destinaciju. S druge strane očekuju nas i mnogi izazovi na putu prema vrhu svjetskog turizma", ocjenjuje Staničić.

Kaže kako je optimističan za budućnost te da bi volio da se u idućih četiri do pet godina sadašnji udjel turizma u BDP-u od 20 posto lagano smanjuje, ali ne da turizam slabi nego da ojača cjelokupno hrvatsko gospodarstvo.

Obilazak terena i snažnija suradnja

Kako bi se što detaljnije upoznao s problematikom i promišljanjima kolega iz sustava TZ, te sa željom za snažnijom suradnjom, jedan od prvih zadataka bit će mu obilazak terena, gdje će razgovarati o daljnjoj provedbi strateškog marketing plana, novitetima kod udruženog oglašavanja, financiranja manifestacija i velikih projekata od strateške važnosti za promociju zemlje, kao i o pripremama za zakonske novosti.

Zadovoljan je, kaže, što će moći aktivno sudjelovati u tim procesima, vjerujući da će i njegove ideje i prijedlozi doći do izražaja i biti primjenjivi, a važnim drži i suradnju s Ministarstvom turizma, koje kao regulatorno tijelo predstavlja važan segment djelovanja cjelokupnog hrvatskog turističkog sektora, pa tako i HTZ-a.

"Kvalitetna suradnja unutar sektora je imperativ i učinit ću sve da bude učinkovita i bliska, jer svi mi unutar sektora moramo biti sinkronizirani, pogotovo za buduće djelovanje i zbog niza drugih institucija i subjekata koji nisu izravno povezani s turizmom, ali snažno utječu na turistička kretanja", smatra Staničić.

Glavni ured - nacionalna turistička promotivna agencija i mjesto podrške

Glavni ured HTZ-a u budućnosti vidi kao nacionalnu turističku promotivnu agenciju koja njeguje, osmišljava i provodi sve ključne aktivnosti vezane uz jačanje nacionalnog turističkog brenda zemlje, ali i kao mjesto podrške za sve kvalitetne ideje i projekte, smatrajući da snažan i kvalitetan brend ovisi o sinergiji svih koji sudjeluju u njegovom i kreiranju turističke ponude i njene promocije.

Komentirajući promociju turističke Hrvatske i marketinške alate i tehnike koje koristi HTZ-a, Staničić ističe da je to u skladu s trendovima te da je krovni komunikacijski koncept sa sloganom "Croatia, full of life", koji se počeo primjenjivati u jesen 2015., označio i svojevrsnu prekretnicu u komunikacijskim i promotivnim aktivnostima hrvatskog turizma na stranim tržištima.

"Pozitivni rezultati marketinških kampanja i ostalih promotivnih aktivnosti su vidljivi i mjerljivi, što potvrđuju i provedena istraživanja, te se Hrvatska definitivno može smatrati vrlo konkurentnom destinacijom. Snaga našeg brenda i njegovo razumijevanje u posljednjih je nekoliko godina poraslo, i Hrvatska turiste danas ne asocira samo na sunce i more već i na niz drugih sadržaja koje nudi", smatra Staničić dodajući da će Glavni ured i dalje pratiti situaciju uz detaljne analize učinkovitosti i biti u korak s aktualnim trendovima.

Slogan "Croatia, full of life" koristit će se još neko vrijeme

Za aktualni slogan i komunikacijski koncept hrvatskog turizma "Croatia, full of life" smatra da se može koristiti još neko vrijeme, kako bi dobili što mjerljivije rezultate temeljem kojih će i daljnje odluke moći biti preciznije.

"Taj koncept i slogan u primjeni je nepune dvije godine, a trenutno dostupne informacije govore da je dao dobre rezultate. Na nama je da sve pratimo i u realnom vremenu eventualno donesemo određene korekcije, pri čemu u obzir treba uzeti i činjenicu da se Hrvatska promovira na velikom broju tržišta i HTZ-a kroz istraživanja mjeri i prati na kojim su tržištima naše poruke dobro prihvaćene, a na kojima ćemo možda morati uložiti dodatne napore", kaže Staničić.

Priprema novih zakona za bolju učinkovitost i očekivanja od zaposlenih 

S obzirom na pripreme novih zakona koji reguliraju rad HTZ-a i sustava TZ-a, kaže kako definitivno očekuje da će se zakonskim novostima cjelokupnom sustavu omogućiti još učinkovitije bavljenje promocijom i upravljanje destinacijom.

"Ključ svega je jačanje znanja o promociji, brendiranju, marketingu i PR-u, kao i kreiranje novih sadržaja u destinaciji koji će biti motiv novih turističkih dolazaka. Tu Glavni ured vidim kao instituciju koja u svakom trenutku, s obzirom na sve bržu promjenu trendova ponude i potražnje, može ažurno i učinkovito prilagođavati promotivne aktivnosti tržištima", kaže Staničić dodajući da samo uz profesionalni, učinkovit  i proaktivan sustav TZ-a i predstavništava HTZ-a u svijetu možemo zadržati pozitivne trendove.

Inovativnost, profesionalnost i proaktivnost očekuje i od svih zaposlenika Glavnog ureda, za koje će, kako najavljuje, osigurati sve uvjete za kvalitetan rad te ih prije bilo kakvih poteza ili eventualnih organizacijskih promjena želi dobro upoznati i dubinski sagledati situaciju.

Slično očekuje i od direktora stranih predstavništva HTZ-a, uz dodatak da oni trebaju biti oni koji će Glavnom uredu ukazivati na sve potrebe i specifičnosti tržišta na kojima rade, što je važno za promotivne aktivnosti. (Tatjana Miščančuk, Hina/FaH)

Prema podacima sustava eVisitor, koji sadrži turistički promet ostvaren u komercijalnim i nekomercijalnim objektima te nautičkom charteru (sustav eCrew), tijekom mjeseca srpnja ostvareno je 4,6 milijuna dolazaka i 30 milijuna noćenja. U usporedbi sa srpnjem prošle godine riječ je o porastima u dolascima za 10,5 posto te u noćenjima za 11 posto. Od ukupnog broja dolazaka i noćenja u srpnju, strani turisti ostvarili su 4.3 milijuna dolazaka (+11 posto) i 26,7 milijuna noćenja (+11 posto), a poraste bilježe i domaći turisti s rastom od 10 posto u noćenjima.

Odlične srpanjske rezultate komentirao je i ministar turizma RH Gari Cappelli. „Hrvatska je i tijekom srpnja nastavila bilježiti rekorde turističkog prometa, čime je dodatno potvrdila titulu ovogodišnje hit destinacije. Ukupno je od početka godine zabilježeno 7,5 milijuna noćenja više nego u sedam prošlogodišnjih mjeseci, a uzimajući u obzir najave za nastavak turističke godine, Hrvatska bi ove godine mogla dosegnuti brojku od čak 100 milijuna noćenja. Isto tako, s obzirom na odlične rezultate u predsezoni, ali i odličnu najavu za posezonu, očekujemo da ćemo ostvariti i znatan rast u ostvarenim prihodima u turizmu, odnosno oko 700 do 800 milijuna eura više nego prošle godine“, istaknuo je ministar Cappelli.

Tako je u srpnju najviše noćenja ostvareno u Istri (7,9 milijuna noćenja), Splitsko-dalmatinskoj županiji (5,76 milijuna noćenja) te na Kvarneru (5,72 milijuna noćenja). Slijede Zadarska županija s 4,5 milijuna noćenja, Šibensko-kninska s 2,3 milijuna noćenja, Dubrovačko-neretvanska s 2,1 milijun noćenja, Ličko-senjska s 1 milijun noćenja te Zagreb s 251 tisućom noćenja.

Na kontinentu je u srpnju, ne računajući grad Zagreb, ukupno ostvareno 307 tisuća noćenja (rast od 21 posto), a najviše ih je ostvareno u Karlovačkoj (164 tisuće noćenja), Krapinsko-zagorskoj (33 tisuće noćenja) i Međimurskoj županiji (21 tisuća noćenja). Gledajući po destinacijama, najviše je noćenja u srpnju ostvareno u Rovinju, Medulinu, Poreču, Dubrovniku, Umagu i Crikvenici.

Tijekom srpnja najviše noćenja ostvarili su turisti iz Njemačke (4,8 milijuna noćenja), Slovenije (3,9 milijuna noćenja), Poljske (2,3 milijuna noćenja), Češke (2,1 milijun noćenja) i Austrije (1,9 milijuna noćenja). Od ukupnog broja noćenja najviše ih je ostvareno u objektima u domaćinstvu (12,1 milijun noćenja), kampovima (5,7 milijuna noćenja) te hotelima (4,8 milijuna noćenja), dok je u nautičkom charteru ostvareno više od 700 tisuća noćenja.

Više od 50 milijuna realiziranih noćenja na razini godine

Promatrajući razdoblje od siječnja do srpnja, u Hrvatskoj je ostvareno 10,4 milijuna dolazaka i 53 milijuna noćenja. U usporedbi s istim razdobljem prošle godine, riječ je o porastu u dolascima od 17 posto, dok je u noćenjima zabilježen porast od 16 posto. Od ukupnog broja dolazaka i noćenja, strani turisti ostvarili su 9,2 milijuna dolazaka (+18 posto) i 47 milijuna noćenja (+16 posto), dok domaći turisti bilježe poraste od 11 posto u dolascima i 15 posto u noćenjima.

Direktor Glavnog ureda HTZ-a Kristjan Staničić pojasnio je zašto je riječ o uspješnoj turističkoj godini. „Osim pozitivnih i ukupnih pokazatelja na nacionalnoj razini, uspješnost ove turističke godine pokazuju i rezultati ostvareni na razini destinacija. Naime, lani smo u ovom razdoblju imali pet destinacija koje su ostvarile više od milijun noćenja, dok ih je ove godine u tome uspjelo njih čak 12. Također, tijekom prvih sedam mjeseci ove godine ostvarili smo čak 7,5 milijuna noćenja više nego lani u istom razdoblju, a posebno dobre rezultate bilježimo s tržišta Njemačke s kojega smo ostvarili najveći apsolutni rast od 2 milijuna noćenja“, izjavio je direktor Staničić, dodavši kako je za dobre rezultate zaslužan cjelokupni turistički sektor.

U razdoblju od siječnja do srpnja najviše je noćenja ostvareno u Istri (14,7 milijuna noćenja), Splitsko-dalmatinskoj županiji (9,68 milijuna noćenja) i Kvarneru (9,67 milijuna noćenja). Slijede Zadarska županija sa 6,8 milijuna noćenja, Dubrovačko-neretvanska županija s 4,5 milijuna noćenja, Šibensko-kninska s 3,6 milijuna noćenja, Ličko-senjska županija s 1,7 milijuna noćenja te Zagreb s 1,7 milijuna noćenja. Na kontinentu je ostvareno 1,1 milijun noćenja (+19%), a najviše noćenja ostvareno je u Karlovačkoj županiji (318 tisuća noćenja), Krapinsko-zagorskoj županiji (178 tisuća noćenja) te u Osječko-baranjskoj županiji (102 tisuće noćenja).

Tijekom prvih sedam mjeseci najviše noćenja ostvarili su turisti iz Njemačke (9,7 milijuna noćenja), Slovenije (5,8 milijuna noćenja), Austrije (4,2 milijuna noćenja), Poljske (3,3 milijuna noćenja) i Češke (3 milijuna noćenja), a top 10 destinacija po noćenjima su Dubrovnik, Rovinj, Poreč, Medulin, Umag, Split, Mali Lošinj, Zagreb, Crikvenica i Novalja.

Vlada je u petak, 4.8.2017.,  utvrdila visinu boravišne pristojbe za 2018. godinu u rasponu od 2,5 do osam kuna po osobi i noćenju, ovisno o razredu turističkog mjesta i razdoblju korištenja. U turističkom A razredu za vrijeme glavnog dijela turističke godine pristojba se s ovogodišnjih sedam, podiže na osam kuna.

Državni tajnik u Ministarstvu turizma Frano Matušić rekao je na sjednici Vlade da je Hrvatska još uvijek najjeftinija u odnosu na konkurentske zemlje. Pri tome je izdvojio Italiju, gdje se raspon boravišne pristojbe kreće od 1,2 do osam eura. Za privatne iznajmljivače i vlasnike stanova i kuća za odmor visina boravišne pristojbe ostaje na istoj razini kao i u 2017. godine.

Dio prihoda od boravišne pristojbe u 2018. usmjerit će se prema dodatnoj sigurnosti domaćih i stranih turista, a kroz izmjene zakona o boravišnoj pristojbi koje će uslijediti do kraja godine, osigurat će se stalna distribucija sredstava za projekte sigurnost posjetitelja, rekao je Matušić.

Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović istaknuo je važnost sigurnosti kao motiva turističkih dolazaka. "Međutim, sigurnost košta", rekao je Božinović, dodajući da MUP iz godine u godinu izdvaja značajna sredstva tijekom ljetnih mjeseci kako bi ostvario sigurnost za domaće građane i strane turiste.

Matušić je istaknuo kako je strateški cilj Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice razviti i pozicionirati Hrvatsku kao zrakoplovnu destinaciju i to posebice u predsezoni i posezoni, pa će se dio financijskih sredstava iz povećanja boravišne pristojbe namjenski trošiti na suradnju sa zrakoplovnim prijevoznicima te povećanje broja letova prema svim hrvatskim zračnim lukama, kao i na druge promotivne aktivnosti.

"Uz minimalni porast turističkog prometa od pet posto ove godine, u 2017. godini uprihodovat ćemo nešto više od 456 milijuna kuna, a u 2018. uz sličan porast i uz povećanje boravišne pristojbe, 538,7 milijuna kuna", rekao je Matušić.

Dodao je kako je prethodne dvije godine turistička članarina smanjena za 20 posto, a kako je ona značajan izvor prihoda za kontinentalni turizam, uvećanom boravišnom pristojbom povećat će se prihodi kontinentalnih turističkih zajednica.

Poslodavci u turizmu ranije su istaknuli protivljenje povećanju boravišne pristojbe bez prethodne analize efikasnosti sustava turističkih zajednica, učinaka financijskih sredstava iz te pristojbe i osiguranja efikasnosti naplate te razmjernog opterećenja svih obveznika plaćanja.

Iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), Hrvatske gospodarske komore (HGK) odnosno Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), HUP-Udruge ugostiteljstva i turizma, Udruženja hotelijera pri HGK, Kamping udruženje Hrvatske (KUH), HUP-Udruge nautičkog sektora te Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima-charter pri HGK, tijekom nedavno završene javne rasprave negativno su reagirali na prijedlog Uredbe o utvrđivanju visine boravišne pristojbe za 2018. Ministarstva turizma.

"Prije donošenja odluke o bilo kakvim izmjenama uređenja i povećanja visine boravišne pristojbe treba analizirati postojeće financijske prihode te ispunjavanje svrhe i zadaće turističkih zajednica. Tek kada se definiraju potrebne izmjene i preuredi sustav turističkih zajednica kroz donošenje dugo najavljivanog novog zakona o turističkim zajednicama i zakona o boravišnoj pristojbi, moći će se utvrditi i financijske potrebe sustava te definirati potrebna povećanja boravišne pristojbe", smatraju u udrugama. (Hina)

Na Međunarodnoj konferenciji o vjerskom turizmu, nedavno održanoj u Italiji, vodećem svjetskom odredištu hodočasničkog turizma, ukazano je na nove potrebe sofisticiranih putnika koji u putovanjima sa smislom uz duhovnost i kulturne sadržaje traže iskustvo destinacije – povezivanje s lokalnim stanovništvom i očuvanim vjerskim i baštinskim vrijednostima

Pod pokroviteljstvom Nacionalnog ureda za pastoral slobodnog vremena, turizma i sporta i Sveučilišta Tor Vergata u Rimu je održana 3. Međunarodna konferencija o vjerskom turizmu uz sudjelovanje stotinjak predstavnika iz petnaestak zemalja.

Cilj konferencije bio je otvoriti novi dijalog svih uključenih dionika, a plenarni dio konferencije bio je posvećen vrlo zahtjevnoj temi organiziranoj pod nazivom „Vjerski i kulturni turizam: subjekti i akteri između vjere i tržišta” i uz to je održana radionica na temu „Stare i nove hodočasničke rute: Vjerska putovanja u Italiji”.

Sudionici su raspravljali o kompleksnoj odgovornosti organiziranja vjerskih putovanja, pri čemu je korisnicima nužno pružiti pouzdanu organizaciju i uslugu, ne zanemarujući pritom osnovni motiv putovanja, duhovnost, vjeru, ali i odgovorni odnos prema odredištima, kao i održivost sakralne baštine.

Između vjere i tržišta

Budućnost je vjerskog turizma, ili kako ga crkva naziva „vjerskih putovanja”, u pluralizmu, jer danas je taj oblik putovanja, čak i kada se radi o hodočašćima, često povezan s kulturom, eno-gastronomijom, kulturnim rutama ili biciklizmom i podrazumijeva ponovno otkrivanje duhovnog življenja, samostana, tradicije i umjetnosti.

Samo u Italiji 70 posto povijesne i umjetničke baštine čuva se u svetim mjestima, istaknuo je Nicola Ucci, osnivač i organizator ove međunarodne konferencije i sajma vjerskog turizma BTRI, a u vjerskom turizmu nudi se oko 1500 svetišta, 30.000 crkava, 700 biskupijskih muzeja, kao i velik broj samostana. Prema istraživanju Isnarta (Nacionalni talijanski institut za turizam), vjerski turizam u Italiju godišnje privuče više od 5,6 milijuna posjetitelja, od čega je 3,3 milijuna inozemnih turista.

Među njima je 41,4 posto vjerskih turista u dobi između 30 i 50 godina, njih 44,4 posto se oslanja na organizaciju putovanja preko posrednika, turoperatora i putničkih agencija, 32,7 posto vjernika više voli putovati s

partnerom, dok 20 posto bira organiziranu turneju. Nadalje, 19,7 posto turista uživa u putovanju s grupom prijatelja, 13,3 posto sa svojom obitelji, a 9,8 posto putuje samostalno. Kod toga je bazilika sv. Petra među 25 najposjećenijih mjesta u svijetu, među kojima su poznata vjerska odredišta kao što su Fatima, Santiago de Compostela, Lourdes, Czestochowa, Međugorje, Caravaca, ali i Jeruzalem u Svetoj zemlji ili Guadalupe u Meksiku.

Mons. Mario Lusek, ravnatelj Nacionalnog ureda za pastoral slobodnog vremena, turizma i sporta Talijanske biskupske konferencije, naglasio je da u provedbi vjerskih putovanja treba objediniti marketing s idejom održivosti nematerijalne baštine lokalnih zajednica jer se kroz vjerska putovanja dijele zajedničke duhovne vrijednosti i cilj je ne isključiti nikoga.

Govoreći o budućnosti Federico Massimo Ceschin, nacionalni direktor „Europskih kulturnih ruta”, istaknuo je da razvitak kulturnih ruta podržava Europska unija, pri čemu se suočavamo s novim sedmogodišnjim programom koji će otvoriti mogućnost da rute postanu ono što do sada nikada nisu bile, a to je pravi turistički proizvod.

Simone Bozzata, profesor na Odjelu za povijest, baštinu i društvo sveučilišta Tor Vergata, ukazao je na veliku važnost trenda sporih putovanja, tzv. slow travel, tipičnih za hodočasnički turizam, uz zadatak sveučilišta da formira linearne i transverzalne modele ruta i povezivanje destinacija. Usto je dodao kako vjerski turizam nije samo niša nego značajan dio tržišta koji ima precizne potrebe što ih treba znati predvidjeti i zadovoljiti.

Adriano Meloni, savjetnik Odjela za ekonomski razvoj, turizam i rad grada Rima, napomenuo je da je Rim već stoljećima najvažnija destinacija za milijune hodočasnika koji putuju u znaku vjere i kulture.

Sve više ljudi na svijetu, mladih i starih, svih vjera i etničkih skupina koji odlaze u Rim opredjeljuju se za održivi i odgovorni te tzv. spori turizam. Uspjeh kulturnih ruta očiti je dokaz tome. Stoga je cilj ojačati taj način putovanja – približavanjem materijalne i duhovne ljepote Rima u skladu s poticanjem harmonije i dijaloga među narodima.

U okviru održane radionice predstavljene su asocijacije koje okupljaju pružatelje usluga kao i hodočasnička odredišta u jedinstvenoj ponudi kulturnih ruta i puteva.

Posebno je predstavljena međunarodno priznata i certificirana Ruta sv. Franje Via Francigena, zatim potpuno nova Sicilijanska sveta ruta (Sicilia Sacra Network), s kojom su sudionike upoznali Antonio Barone i Alice Bifarella, kao i mnogi drugi sveti putovi Italije.

Nakon radionice sudionici su upoznati s različitim mogućnostima smještaja, posebice unutar samostana i vjerskih smještajnih objekata. Konferencija je završila Sajmom vjerskih putovanja.

Internacionalizacija ponude vjerskih putovanja

Iz Hrvatske u radu konferencije sudjelovali su predstavnici Krapinsko-zagorske županije, Turističke zajednice Marije Bistrice, Blue Sun hotela, agencije Ban Tours i UNPAH-e.

U razgovoru s predstavnicom UNPAH-e glavni organizator konferencije Nicola Ucci naglasio je da je to jedan od važnih projekata u razvitku posebnih oblika turizma u Italiji te da se nakon teme vjerskog turizma planiraju događanja i sajmovi na temu termalnog turizma, MICE industrije, luksuznog turizma i sl.

Nicola Ucci uz to je naglasio kako se upravo ovom konferencijom žele predstaviti inovativni programi, ali i postići jača internacionalizacija ponude vjerskih i duhovnih putovanja, okupljajući na jednom mjestu turoperatore, asocijacije te ključne dionike Crkve.

Naglasio je da se time otvara novi put predstavljanja sličnih sadržaja zemalja koje su ovaj put bile samo gostujući partneri, ali da se nada kako će se na idućoj konferenciji moći predstaviti pojedinačno Hrvatska, Brazil, Uzbekistan... Također je ukazao na nove potrebe sofisticiranih putnika koji u iskustvu destinacije traže putovanja sa smislom, transformativna putovanja koja će putnike promijeniti i pružiti im novu duhovnu i odgovornu dimenziju. Pritom i ostali kulturni sadržaji imaju značajnu ulogu jer se hodočasnik želi u cijelosti povezati s lokalnim stanovništvom.

U ponudi se očekuje prepoznavanje potrebe hodočasnika za cjelovitim duhovnim i fizičkim oporavkom, koji uključuje povezanost s ukupnim vrijednostima područja.

Putnici traže i aktivnosti u skladu s očuvanjem prirodnog okružja destinacija (npr. putovanja biciklom), autohtonu enogastronomiju koja uključuje održivost i zapošljivost lokalnih zajednica i sl.

Dakle, iskustvo koje podrazumijeva duhovno vjersko putovanje okrenuto je sada širokoj lepezi usluga, koje za odgovornog putnika znače da on pridonosi dobrobiti lokalne zajednice i destinacije u koju dolazi.

UNPAH danas ima desetak putničkih agencija koje nude vjerska putovanja, a Hrvatska obiluje destinacijama vjerskog turizma, ali je taj segment turizma još nedovoljno iskorišten.

Primjerice, Marija Bistrica je prema neslužbenim podacima vlč. Anđelka Kataneca imala milijun posjetitelja. Hrvatska u ovom segmentu ima ogroman i neprepoznat potencijal, posebice u okviru međunarodne suradnje ili npr. iseljeničkog turizma, što treba iskoristiti i kvalitetno strateški osmisliti.

Na kraju našeg razgovora Nicola Ucci je naglasio da se vrijednosti hodočasničkih destinacija ističu kroz odgovorne i smislene produkte koji će omogućiti i opstanak mikrodestinacija izvan velikih tijekova turističkih kretanja.

Vjerski turizam značajni je oblik aktivnosti koji omogućava i zadržavanje tradicijskih vrijednosti i vjerskih kvaliteta zajednica kao i ekonomski oporavak zapuštenih područja. (Vlasta Klarić, glavna tajnica UNPAH-a; UT magazin)

Ministar turizma Gari Cappelli u ponedjeljak je u Crikvenici, tijekom obilaska nedavno uređenog hotela Esplanade, kazao da turistički rezultati pokazuju da se ostvaruju njegove procjene iz veljače i ožujka, temeljene na analizama i izvješćima touroperatora i avioprijevoznika, o dvoznamenkastom rastu turističkog prometa.

Izrazio je zadovoljstvo rastom turističkog prometa u hotelima, istaknuvši da hoteli rade dulje u godini nego obiteljski smještaj, dijelom zahvaljujući svojim dodatnim sadržajima, i tako doprinose nastojanima ka ostvarenju cjelogodišnjeg turizma.

Istaknuo je da se u gradnju i uređenje više od 40 hotela uložilo 800 milijuna eura, i to uglavnom u one s četiri ili pet zvjezdica. Pokazalo se prošle godine da su ti hoteli najviše kategorije u prosjeku popunjeni tri ili četiri tjedna više nego oni s manje zvjezdica, a turisti tu ostaju u predsezoni i posezoni, rekao je ministar.

Cappelli je naglasio da je izuzetno važno da se destinacijom upravlja na lokalnoj razini te da se to temelji na lokalnim strategijama razvoja turizma. Pozvao je gradove koji još nisu izradili strategije da to učine, istaknuvši da su oni, koji su se tim pitanjima bavili prije 10 ili 15 godina, danas pripremljeni dočekali veliki rast broja turista.

„Ima gradova za koje se nikad ne čuje da imaju ljetne gužve ili nedovoljan broj parkirnih mjesta ljeti. S druge strane ima onih koji su sad nezadovoljni jer im turistički kapaciteti nisu usklađeni s uređenošću infrastrukture“, kazao je Cappelli.

Smanjenje gužvi u cestovnom prometu uz usporedno dodatno povećanje prometa u zračnim lukama očekuje se za dvije do tri godine zahvaljujući akcijama udruženog oglašavanja i aktivnostima Hrvatske turističke zajednice usmjerenim ka povećanju broja avionskih gostiju, rekao je.

Na upit novinara da komentira analize u Sloveniji koje pokazuju da Slovenci sve više vole ljetovati u Hrvatskoj, Cappelli je kazao da je rast broj slovenskih gostiju na godišnjoj razini pet posto. Smatramo ih bitnim gostima, oni su nam najbliže i razumiju tržište, koriste sve vrste kapaciteta, dolaze više puta godišnje, kazao je.

Ministar Cappelli nazočio je, nakon obilaska hotela Esplanade, svečanoj sjednici Gradskog vijeća u povodu Dana grada, zajedno s ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem i drugim uzvanicima.

Tom prigodom je gradonačelnik Crikvenice Damir Rukavina naglasio da je tijekom protekle godine ulagano ravnomjerno u sve dijelove područja Grada Crikvenice. U uređenje središta Selca uloženo 27 milijuna kuna, u kanalizacijsku mrežu u Jadranovu 7,6 milijuna kuna, u rekonstrukciju važnih prometnica u Dramlju 3,5 milijuna kuna, isto toliko i u uređenje Preradovićeve ulice u središtu Crikvenice, naveo je.

Ministar Oleg Butković je istaknuo da je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture s 2,6 milijuna kuna pomoglo u rekonstrukciji luke Podvorska u Crikvenici. Najavio je izgradnju zapadnog lukobrana u crikveničkoj središnjoj luci, te raspisivanje natječaja za gradnje marine u Crikvenici kapaciteta 200 vezova.

Okupljene su pozdravili predsjednik Gradskog vijeća Veselko Mutavgjić, izaslanik predsjednika Sabora, saborski zastupnik i gradonačelnik Bakra Tomislav Klarić te predsjednik Skupštine Primorsko-goranske županije Erik Fabijanić.

Na svečanoj sjednici dodijeljene su godišnje nagrade Grada Crikvenice Mubeširi Širi Tomić, za volonterski i humanitarni rad te pomoć djeci i osobama s posebnim potrebama, aktivnoj članici niza udruga i fotografkinji Elmi Dujić, te udruzi umirovljenika Sunce iz Crikvenice za promicanje sporta među starijom populacijom. Nagradu za životno djelo dobio je Stjepan Lončarić Pišta za djelovanje u sportu i novinarstvu. (Hina/FaH)