Naziv udruge:
Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske
Adresa:
Izidora Kršnjavog 1
10 000 Zagreb
Telefon:
+385 1 4836 167
E-mail:
info@upuhh.hr
Svjetski dan turizma, koji se svake godine obilježava 27. rujna, na dan kada se na sjevernoj hemisferi glavna turistička sezona približava svome kraju, a na južnoj počinje, ove će godine biti obilježen temom „Održivi turizam, instrument razvoja“ (Sustainable Tourism, a Tool for Development).
Oni koji žele saznati više, ili se uključiti u proslavu Svjetskoga dana turizma, na mrežnim stranicama UNWTO-a, mogu pronaći informacije o povijesti Svjetskog dana turizma, ovogodišnjoj temi, poruku glavnog tajnika Taleba Rifaija i domaćina središnje proslave, direktora NTO Katara (http://wtd.unwto.org/official-celebration).
Hrvatska već godinama, u brojnim svojim turističkim odredištima, aktivno proslavlja ovaj dan, što će uslijediti i ove godine koju je UN proglasio međunarodnom godinom održivog turizma za razvoj (http://www.tourism4development2017.org/).
VRIJEDNI DJELATNICI U TURIZMU JEDAN SU OD VAŽNIJIH TEMELJA DOBRE SEZONE
Turizam u Hrvatskoj iz godine u godinu ostvaruje sve bolje rezultate: raste broj dolazaka i noćenja, a statistike govore da turisti koji posjećuju najpopularnija ljetna odredišta troše osjetno više nego nekada. Najveće zasluge za takav rezultat mogu se pripisati značajnim investicijama i milijunskim ulaganjima kojima se svake sezone konstantno povećava kvaliteta smještajnih kapaciteta, podiže vrijednost destinacije i širi turistička ponuda. Dio zasluga ide i smišljenoj politici, ali sve to ne bi donosilo takve plodove da nema vrijednih turističkih djelatnika o kojima puno toga ovisi.
Posljednjih godina se konstantno provlači problem u kojem prvenstveno turističke tvrtke vape za kvalificiranom sezonskom radnom snagom, koje na tržištu rada već nekoliko godina nema dovoljno. Kvalitetniji poslodavci uspijevaju s tim problemom izaći na kraj stimulativnim plaćama i kreiranjem pozitivnog radnog okruženja, svrstavajući se na taj način u kategoriju poželjnih poslodavaca kod kojih je moguće odraditi dobar dio godine, naučiti nešto novo i napredovati u struci. Jedan od takvih je i pulski Arenaturist, koji je na proljeće ove godine promijenio ime i sada se zove Arena Hospitality Group.
Deficitarno zanimanje
U potrazi za sezoncima posjetili smo hotel Park Plaza Belvedere u Medulinu, koji s nekadašnjim hotelom dijeli samo ime, konture i lokaciju. Sve ostalo je skockano, a objekt je pomoću značajnih ulaganja podignut na razinu obiteljskog hotela s četiri zvjezdice, kojeg zbog sportski profiliranih sadržaja čitave godine rado posjećuju i sportaši.
Sabina Družetić iz Fažane u hotelu je zaposlena na poslovima sobarice. Njezino zanimanje spada u skupinu deficitarnih i vrlo je traženo. Sabina je već dugo u turizmu, radila je ranije i na pulskoj zračnoj luci, a u sustavu Arena Hospitality Group je od lani. Njezin angažman počinje već u prvom mjesecu i u principu radi skoro čitavu godinu.
- Jako sam zadovoljna primanjima i radnim okruženjem. Radim u jednoj smjeni, a imam dovoljno iskustva pa znam da su ovi ljetni mjeseci razdoblje kada ima puno posla i treba više potegnuti, kaže Sabina Družetić. Energija i svježina kojom zrači ruši stereotipe o sezonskim radnicima koji potpuno iscijeđeni, bez dana odmora u sezoni, na rubu snaga odrađuju duple smjene za mizernu plaću. Budući da njezin poslodavac ima hotele i izvan Hrvatske, voljela bi otići i tamo odraditi dio sezone. (Leonid SLIJEPČEVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU GLAS ISTRE
Japan je u srpnju 2017. zabilježio rast od 16,8 % posjetitelja iz inozmstva
Prema najnovijim podacima japanske turističke agencije (JTA), a koje je prenio Kyodo News, Japan je u srpnju 2017. godine posjetilo 2,68 milijuna posjetitelja, što predstavlja porast od 16,8% na godišnjoj razini i novi mjesečni rekord.
Takvom rastu posjetitelja Japanu najviše su pridonijele niske cijene zračnih karata.
Najviše je bilo gostiju iz Kine. Tako je u srpnju broj dolazaka Kineza porastao za 6,8% na 780,800 posjetitelja. Ipak, veliki rast dolazaka u Japan je uglavnom bio potaknut korejskim dolascima, koji su porasli za 44,1% na 644.000. Porasla je i posjeta iz zemalja jugoistočne Azije, uključujući Filipine i Vijetnam.
Za prvih sedam mjeseci 2017. Japan je posjetilo 16,44 milijuna posjetitelja iz inozemstva, što je povećanje od 17,3% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. To znači da je ta zemlja sada na dobrom putu da ove godine ostvari najbolje turističke rezultate svih vremena.
Prošle godine Japan je posjetilo 24.04 milijuna posjetitelja.
Prema planovima Japan očekuje 40 milijuna međunarodnih dolazaka do 2020. godine, kada Tokio domaćini Olimpijskim igrama, a 60 milijuna do 2030. godine.
"Ako se letovi iz EU povećaju na broj od tri puta tjedno tijekom studenoga, prosinca i ožujka, sezona bi se u Hrvatskoj produljila za 12 tjedana.“
S ciljem bolje prometne povezanosti i pozitivnog pomaka u turizmu i ukupnom gospodarstvu, Strukovna grupacija hotelijera pri HGK Županijskoj komori Split predložila je povećanje broja zrakoplovnih linija za područje Splitsko-dalmatinske županije. Dio je to niza mjera koje mogu doprinijeti smanjenju sezonalnosti turističke sezone, uz mjere proširenja i diversifikacije turističke ponude te županije.
„Produljenjem sezone letova došlo bi do pozitivnog pomaka u ukupnom gospodarstvu, a ako se letovi za deset glavnih gradova europskih zemalja povećaju na broj od tri puta tjedno tijekom studenoga, prosinca i ožujka, sezona bi se u Hrvatskoj produljila za 12 tjedana.“, rekao je vijećnik Strukovne grupacije hotelijera ŽK Split Josip Čulić.
Sezonalnost hrvatskog turizma prisutna je u svim županijama na Jadranu, ali posebice je naglašena u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Iako je županija dobro cestovno povezana, kao turističko odredište suviše je udaljena od svojih emitivnih tržišta za kraće posjete automobilom. Stoga je Strukovna grupacija hotelijera pri HGK Županijskoj komori Split predložila povećanje broja zrakoplovnih linija izvan glavne sezone kako bi se pridonijelo produljenju turističke sezone.
Upravo bi ta mjera bila ključna za omogućavanje provedbe i ostatka mjera za smanjenje sezonalnosti, kao što je razvoj turističke ponude te županije. Tako bi turisti iz emitivnih tržišta mogli posjećivati turistička odredišta Splitsko-dalmatinske županije tijekom cijele godine.
Uz očekivano povećanje broja gostiju i prihoda, produljenje turističke sezone dovelo bi i do smanjenja broja nezaposlenih sezonskih radnika i do ušteda u isplati naknada za nezaposlene.
Naime, prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Splitsko-dalmatinske županije za proteklu godinu, vidljivo je smanjenje isplate naknada za nezaposlene s obzirom na početak sezone. Tako su isplate naknada za ožujak 2016. iznosile 12,59 milijuna kuna, za travanj 9,60 milijuna kuna, a za svibanj 7,91 milijun kuna. Produljenjem sezone kroz povećanje broja letova samo tijekom ožujka ušteda u izdacima iznosila bi 2,98 milijuna kuna.
Ako si 'slažete' putovanja putem interneta, situacija će se radikalno promijeniti
STIŽU NOVA EU PRAVILA
Putničke agencije, hotelijeri, prijevoznici i ostali pružatelji usluga u turizmu za novu uredbu nisu ni čuli, a kazne su enormne.
Pripazite, jer ovo je posljednje ljeto u kojem nemate gotovo nikakve garancije da ćete, u slučaju kakve katastrofe, za svoje putovanje ishoditi povrat novca, dok će od srpnja 2018. situacija biti već znatno drukčija.
Tada će, naime, pojam paket-aranžmana, sa svim njegovim pravima i zaštitama, početi vrijediti i za mnoga kombinirana putovanja koja je potrošač “sam kreirao”, a koja nisu bila obuhvaćena zastarjelom europskom regulativnom izglasanom još davne 1990. godine.
Povezani aranžmani
Konkretno, nova europska pravila odnose se na dvije kategorije ugovora: paket-aranžmane sastavljene od leta i hotela kupljene za jedinstvenu online cijenu te na tzv. povezane putne aranžmane kod kojih je potrošač, nakon što je bookirao let, kroz online poveznice bio vođen da dalje rezervira smještaj i dodatne usluge.
Putnici koji su dosad na ovaj način rezervirali svoja putovanja u slučajevima bankrota kompanija praktično nisu imali nikakvu garanciju za povrat uplaćenog novca, a ponuditelji su im, dodatno, imali pravo naknadno uvećavati cijene prodanih aranžmana praktično bez ikakve mogućnosti otkazivanja.
Novim pravilima EU, procjenjuje Unija, zaštićeno će u prosjeku biti oko 120 milijuna putnika koji redovito konzumiraju “kombinirane putničke aranžmane”, a koji bi na godišnjoj razini trebali uštedjeti oko 430 milijuna eura, koliko su dosad prosječno godišnje iznosile štete počinjene prema potrošačima.
Kako bi potrošačima najbolje dočarala veću mjeru zaštite koju će kao putnici imati od ljeta 2018., EU je izdala mali vodič u kojem na konkretnim primjerima pojašnjava benefite za konzumente.
Poseban link
Kao primjer navode Mariju, putnicu koja je od anonimne zrakoplovne kompanije preko weba kupila povratnu kartu za New York, a potom preko posebnog linka bila pozvana da, ako to želi, u New Yorku bookira i hotel, direktno na stranicama smještaja.
Ova vrsta putovanja prema novim će se pravilima smatrati povezanim putnim aranžmanom i Mariji davati puno veću zaštitu nego regulativa iz 1990.: u slučaju bankrota aviokompanije prije Marijina povratka kući, ta će kompanija putnici morati nadomjestiti troškove povratnog putovanja, a prije rezervacije hotela bit će joj dužna naglasiti da ne odgovara za probleme sa smještajom.
Pokrivanje štete
Još bolja razina zaštite bit će kod potrošača koji direktno preko aviokompanije bukiraju i plate let i smještaj u hotelu: u tim će slučajevima, prema novim pravilima, smatrati klasičnim paket-aranžmanom, što će u praksi značiti da će za bilo kakve probleme u smještaju - direktno biti odgovorna aviokompanija koja ga je i naplatila.
Novost je i činjenica da će potrošači od srpnja 2018. imati pravo bez naknade otkazivati sva bukirana putovanja za koja će touroperatori, iz različitih razloga, naknadno dizati cijene za više od osam posto.
Organizatori putovanja od sljedećeg ljeta nadalje bit će dužni putnike unaprijed informirati o vrstama usluga koje kupuju i njihovim pravima, a posebno će se morati navoditi i svi mogući dodatni troškovi o kojima su organizatori putovanja dosad uglavnom šutjeli kao ribe.
Među ostalim, nova Direktiva donosi i cijeli niz poboljšanja prava potrošača i kod klasičnih paket-aranžmana, posebno onih u koje je uključena i avionska karta.
Za razliku od dosad, ako aviokompanija koja je dio paketa u međuvremenu bankrotira, agencija koja je prodala paket kupcu je dužna pokriti svu štetu, što dosad nije bio slučaj.
Kako je za Jutarnji list pojasnio donedavni šef UHPA-e i trenutni potpredsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga putničkih agencija i touroperatora Boris Žgomba, odredbe nove regulative EU o tretiranju paket-aranžmana već su uvrštene u novi prijedlog Zakona o pružanju usluga u turizmu koji bi na čitanju u Saboru treba završiti prije Nove godine.
“Naša je želja da Zakon počnemo primjenjivati s početkom 2018. godine kako bi agencije i potrošači imali vremena za prilagodbu. Dosadašnja regulativa EU je nastala 1990. kad online agencije praktično nisu postojale i otkad se puno toga promijenilo”, poručuje Žgomba i naglašava da su se mane trenutne regulative najbolje vidjele u slučaju tsunamija u Tajlandu 2004. godine kad je mnoštvo turista bilo prepušteno samima sebi kad je riječ o osiguravanju povratka kućama.
Analiza rezultata poslovanja poduzetnika u području djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane ili kolokvijalno, u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti, kroz razdoblje od 10 godina, pokazala je da je broj poduzetnika u tom području djelatnosti porastao za 121,3 %, ukupan prihod 79,1 %, izvoz 46,7 %, broj zaposlenih 49,7 %, a prosječna mjesečna neto plaća za 17,8 %, govore podaci Fine.
Za usporedbu, na razini RH broj poduzetnika porastao je za 37,1%, ukupan prihod manji je u 2016. godini u odnosu na 2007. godinu za 1,4 %, broj zaposlenih je također manji, i to za 4,0 %, a prosječna mjesečna neto plaća porasla je za 21,6 % (više nego u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti). Kroz navedeno razdoblje poduzetnici u području djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane investirali su u novu dugotrajnu imovinu više od 26,5 milijardi kuna, s time da je najviše investirano 2007. godine, približno 4,5 milijardi kuna.
U 2016. godini je u području djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane poslovalo ukupno 9189 poduzetnika, s time da je njih 5729 (62,3 %) ostvarilo dobit razdoblja u iznosu od 2,6 milijardi kuna, dok je 3460 (37,7 %) poduzetnika ostvarilo gubitak razdoblja u iznosu od 1,2 milijarde kuna te je konsolidirani financijski rezultat iznosio 1,4 milijarde kuna dobiti, što je udio u dobiti poduzetnika RH od 5,8 %. Poduzetnici u području djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane ostvarili su ukupan prihod u iznosu nešto manjem od 24,0 milijarde kuna, što je udio od 3,8 % u ukupnim prihodima 114 483 poduzetnika u RH. Od 24,0 milijarde prihoda 5,6 milijardi kuna ostvareno je od izvoza, od čega se na poduzetnika u odjeljku djelatnosti smještaja odnosi 99,2 %, a na poduzetnike u djelatnosti pripreme i usluživanja hrane i pića 0,8 %. Vrijednost uvoza iznosila je 430,00 milijuna kuna. Investicije u novu dugotrajnu imovinu u 2016. godini su iznosile 2,2 milijarde kuna, što je 3,4 % manje u odnosu na 2015. godinu.
U RAZDOBLJU OD 10 GODINA U TURISTIČKO-UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI BROJ PODUZETNIKA VIŠE NEGO UDVOSTRUČEN (121 %), BROJ ZAPOSLENIH VEĆI ZA 50 %, A PRIHODI ZA 79 %
Kod poduzetnika u djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane bilo je 63 066 zaposlenih, što je 11,4 % više u odnosu na 2015. godinu, s time da je to najveći rast zaposlenih kod poduzetnika na razini svih 20 područja djelatnosti. Zaposlenima je obračunana prosječna mjesečna neto plaća u iznosu 4.450,00 kuna, što je 14,4 % manje od prosječne mjesečne neto plaće zaposlenih kod poduzetnika na razini RH (5.140 kuna).
Po visini ostvarenog ukupnog prihoda, izvozu, dobiti razdoblja i ulaganju u novu dugotrajnu imovinu, najbolji su, ili među najboljima: VALAMAR RIVIERA d.d. i PLAVA LAGUNA d.d. iz Poreča, MAISTRA d.d. iz Rovinja i GRAND HOTEL LAV d.o.o. iz Podstrane (kod Splita).
Cijelu detaljnu analizu pronađite kao download: Analiza rezultata poduzetnika u djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića.
Istarska turistička regija dobila je još jedno priznanje koje potvrđuje ono što se odavno zna – Istra je vrh hrvatskog turizma. Uz priznanje, dakako dolazi i vrhunska turistička promocija istarske ponude.
Naime, najutjecajniji svjetski lifestyle magazin Forbes, Istru je uvrstio među šest europskih turističkih odredišta, tu su još francuska Autoroute du Soleil, talijanska Matera, irski “Smaragdni otoci” te ruta La Dolce Vita (Italija i Francuska), koja se “mora” posjetiti iako su u širokoj turističkoj javnosti nedovoljno poznati, ali su “među najkompletnijim kasnoljetnim i ranojesenskim destinacijama”.
“Dok je dalmatinska obala poznata po svojim otocima i turističkim gradovima, stručnjaci lokalnih luksuznih destinacija usmjeravaju posjetitelje prema sjeveru zemlje. Istra je poznata po izuzetnoj gastronomiji, prekrasnim krajolicima, zelenim brežuljcima te čudesnim povijesnim spomenicima. Jedna je od rijetkih regija u svijetu gdje se mogu pronaći plemenite gljive – crni i bijeli tartufi. Organiziran je lov na tartufe s pravim lovcima i njihovim psima te degustacijski ručkovi s domaćim tradicionalnim proizvodima obogaćenim tartufima. Regija je također dom izvrsnih vina, pod zaštitom UNESCO-a je Eufrazijeva bazilika u Poreču i njeni mozaici iz 6. stoljeća, a mreža lokalnih cesta prolazi s obale i prekrasnih kamenih gradova do brežuljkaste unutrašnjosti: Motovuna, Grožnjana, Bala, Svetvinčenta te kroz mnoge vinograde, maslinike, mala obiteljska gospodarstva, ateljee i galerije“, opisuju u Forbesu ljepote Istre.
Prema podacima sustava eVisitor, koji sadrži turistički promet ostvaren u komercijalnim i nekomercijalnim objektima te nautičkom charteru (sustav eCrew), tijekom srpnja ostvareno je 4,6 milijuna dolazaka i 30 milijuna noćenja.
U usporedbi sa srpnjem prošle godine riječ je o porastima u dolascima za 10,5 posto te u noćenjima za 11 posto. Od ukupnog broja dolazaka i noćenja u srpnju, strani turisti su ostvarili 4,3 milijuna dolazaka (+11 posto) i 26,7 milijuna noćenja (+11 posto), a poraste bilježe i domaći turisti s rastom od 10 posto u noćenjima.
– Hrvatska je i tijekom srpnja nastavila bilježiti rekorde turističkog prometa, čime je dodano potvrdila titulu ovogodišnje hit destinacije. Ukupno je od početka godine zabilježeno 7,5 milijuna noćenja više nego u sedam prošlogodišnjih mjeseci, a uzimajući u obzir najave za nastavak turističke godine, Hrvatska bi ove godine mogla doseći brojku od čak 100 milijuna noćenja. Isto tako, s obzirom na odlične rezultate u predsezoni, ali i odličnu najavu za posezonu, očekujemo da ćemo ostvariti i značajan rast u ostvarenim prihodima u turizmu, odnosno oko 700 do 800 milijuna eura više negoli prošle godine – istaknuo je ministar turizma Gari Cappelli.
Naziv udruge:
Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske
Adresa:
Izidora Kršnjavog 1
10 000 Zagreb
Telefon:
+385 1 4836 167
E-mail:
info@upuhh.hr